Авторизація
Невірна адреса, або пароль
Email:
Пароль:

Якщо Ви бажаєте отримувати новини на email і т.д. - Зареєструйтеся

База податкових роз’яснень

Нормативно-правова база

Узагальнюючі податкові роз’яснення

Опитування
Який із запропонованих нових наборів даних у формі відкритих даних Ви вважаєте є найбільш пріоритетним

Лист ДПА України від 22.12.09 № 28531/7/15-0717 " Про збір за видачу дозволів на розміщення об'єктів торгівлі"

11.02.2010

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 22.12.09 № 28531/7/15-0717

Державні податкові адміністрації

в Автономній Республіці Крим,

областях, м.м. Києві та Севастополі

Про збір за видачу дозволів на

розміщення об’єктів торгівлі

Державна податкова адміністрація України у зв’язку з чисельними запитами органів місцевого самоврядування щодо правових підстав для видачі дозволів на розміщення об’єктів торгівлі та сплати суб’єктами господарювання відповідного збору повідомляє наступне.

Статтею 15 Закону України „Про систему оподаткування” від 25.06.91 № 1251-XII (із змінами та доповненнями, далі – Закон № 1251) до місцевих податків і зборів віднесено збір за видачу дозволу на розміщення об'єктів торгівлі та сфери послуг. При цьому цей збір є обов'язковим для встановлення сільськими, селищними та міськими радами за наявності об'єктів оподаткування або умов, з якими пов'язане його запровадження.

Загальні норми щодо оподаткування збором встановлені Декретом Кабінету Міністрів України від 20.05.93 № 56-93 „Про місцеві податки і збори” (далі – Декрет), положеннями якого визначено об'єкт оподаткування, платників збору, граничні розміри ставок.

Згідно зі статтею 17 Декрету збір за видачу дозволу на розміщення об'єктів торгівлі – це плата за оформлення та видачу дозволів на торгівлю у спеціально відведених для цього місцях.

Вказаний збір справляється з юридичних осіб і громадян, які реалізують сільськогосподарську, промислову продукцію та інші товари залежно від площі торгового місця, його територіального розміщення та виду продукції.

Збір за видачу дозволу на розміщення об’єктів торгівлі справляється уповноваженими організаціями, яким надано це право.

Класифікація об’єктів торгівлі за видами, розмірами, формою обслуговування, товарною спеціалізацією тощо, встановлена наказом Держкомстату України від 24.10.05 № 327 „Про затвердження Інструкції щодо заповнення форм державних статистичних спостережень стосовно торгової мережі та мережі ресторанного господарства” (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08.11.05 за № 1350/11630). При цьому, звертаємо увагу на те, що пунктом 3.1 Інструкції до стаціонарних об’єктів роздрібної торгівлі віднесено тільки магазини (крамниці) та надано їх визначення відповідно до технічних норм і характеристик.

Правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності визначає Закон України від 06.09.05 № 2806-IV „Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності” (далі – Закон № 2806), який встановлює порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та адміністраторів.

Статтею 1 Закону № 2806 встановлено перелік дозвільних органів та їх посадових осіб, уповноважених відповідно до закону видавати документи дозвільного характеру від свого імені у межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.09 № 526 „Про заходи щодо упорядкування видачі документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності” (далі – постанова № 526) затверджено перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, що видаються виключно через дозвільні центри.

Зокрема, пунктом 63 переліку визначено дозвіл на розміщення на території об'єктів благоустрою будівель і споруд соціально-культурного, побутового, торговельного та іншого призначення, передбачений Законом України від 06.09.05 № 2807-IV „Про благоустрій населених пунктів” (далі – Закон № 2807).

Згідно з пунктом 1 статті 4 Закону № 2806 необхідність одержання документа дозвільного характеру (до якого, виходячи з наведеного, належить і дозвіл на розміщення об'єкта торгівлі) встановлюється виключно законами, які регулюють відносини, пов'язані з одержанням документів дозвільного характеру.

Відповідно до пункту 10 статті 10 Закону № 2807 до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, надання на території об'єктів благоустрою дозволу на розміщення будівель і споруд торговельного та іншого призначення.

Тобто, видача дозволу на розміщення об’єктів торгівлі передбачена чинним законодавством України. Крім того, пунктом 5 частини першої статті 16 Закону № 2807 заборонено самовільне встановлення таких об’єктів.

Пунктом 16 „Основних вимог до порядку взаємодії адміністратора з місцевими дозвільними органами, суб'єктами господарювання та територіальним органом спеціально уповноваженого органу з питань дозвільної системи у сфері господарської діяльності щодо видачі документів дозвільного характеру”, затверджених постановою № 526, встановлено, що у регламенті (інформаційній картці), який визначає послідовність дій для отримання документів дозвільного характеру, зокрема, зазначається розмір плати за видачу документів дозвільного характеру (якщо це передбачено законодавством).

Враховуючи те, що справляння збору за видачу дозволу на розміщення об’єктів торгівлі передбачено Законом № 1251 та Декретом, обов'язок щодо його сплати суб’єктами господарювання виникає при отриманні таких дозволів відповідно до рішень органів місцевого самоврядування.

При цьому, як зазначено у статті 18 Декрету, органам місцевого самоврядування надано право самостійно встановлювати і визначати порядок сплати місцевих податків і зборів відповідно до переліку і в межах установлених граничних розмірів ставок.

Згідно зі статтею 73 Закону України від 21.05.97 № 280/97-ВР „Про місцеве самоврядування в Україні” (із змінами та доповненнями) акти ради, прийняті у межах наданих повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на цій території.

Окрім вказаного, Прикінцевими положеннями Закону № 2806 (пункт 3 статті 11) внесено зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, а саме: стаття 164 цього Кодексу передбачає відповідальність суб’єктів господарювання за провадження господарської діяльності, зокрема, без одержання дозволу або іншого документа дозвільного характеру, якщо його одержання передбачено законом.

Просимо довести зазначене до відома органів місцевого самоврядування та до підпорядкованих органів державної податкової служби для керівництва в роботі.

Заступник Голови О.М. Любченко

До списку