Авторизація
Невірна адреса, або пароль
Email:
Пароль:

Якщо Ви бажаєте отримувати новини на email і т.д. - Зареєструйтеся

Про Службу

Законодавство

Фізичним особам

Юридичним особам

Самозайнятим особам

Ведення митної статистики

Опитування
Ви здійснюєте завантаження (перегляд) наборів даних у формі відкритих даних з розділів:

Кримінальна відповідальність та GPS-замки: керівник ДФС розповів "Прямому", що зупинить контрабанду

27.03.2018

Як Державна фіскальна служба наповнює бюджет України, коли вдалося зупинити відтік кадрів з ДФС та як саме вдасться подолати контрабанду у програмі "Подія Вересня" розповів виконуючий обов’язки голови Державної фіскальної служби України Мирослав Продан.

Про принципи роботи Державної фіскальної служби

"Фіскальна служба – це центральний орган виконавчої влади, який сьогодні забезпечує понад 90% державного бюджету, понад 70% місцевих бюджетів. І це фактично той орган, без якого будь-яка держава не може відбутися з урахуванням всіх її ключових ознак".

– Тобто це податки в першу чергу?

"Податки, плюс сервіс, який, в принципі, дає можливість розвиватися повноцінно бізнесу, який створює достатньо умов для бізнес-інвестицій, для залучення іноземних інвестицій, в першу чергу. Це сервісна функція і, звичайно, фіскальна функція, яка забезпечує дохідну частину і державного і місцевого бюджетів".

– І там ще є мито. Це теж ваша зона відповідальності?

"Так. Уже з недалекого часу в склад Державної фіскальної служби України, крім податкового напрямку, входить також і митниця ДФСУ, і силовий блок – податкова міліція".

– Я своїми податками підживлюю негативи – цю ганебну дорогу, того ганебного лікаря, того поганого вчителя. А чому я маю платити і підживлювати погане?

"Я хотів би почати з позитивного. По-перше, це соціальний пакет, це виплата пенсій, це насамперед ремонт доріг з недавнього часу. Оскільки вже на протязі двох останніх років діє так званий митний експеримент, завдяки якому 50% від перевиконання індикативів, доведених для митниці, йде на розвиток дорожньої інфраструктури безпосередньо в регіон, в зоні діяльності якого знаходиться така митниця. І слід зауважити, що на протязі 2017 року за рахунок перевиконання митницями до розвитку місцевої інфраструктури спрямовано 12,8 мільярди гривень, що у свою чергу дало можливість розпочати і повноцінно використовувати кошти для розвиток дорожньої інфраструктури, в першу чергу від пунктів пропуску на державному кордоні України.

Тому сьогодні митниця і ДФСУ абсолютно долучена до всіх процесів. І основне, над чим ми сьогодні працюємо, – це все ж таки сервісна функція: створення належних умов для розвитку бізнесу, для стимулювання економіки. Це сьогодні питання №1. Оскільки, якщо не буде розвиватися бізнес, буде саме така ситуація, про яку ви говорите: і не зовсім правильно медицина організована, не буде відповідного фінансування для розвитку соціального пакету і так далі".

Про впровадження новітніх технологій

– Я зрозумів зі слів прем’єра, що 2018 рік буде роком допомоги бізнесу. А яка роль безпосередньо фіскальної служби?

"Якщо брати приклад розвинутих країн, для прикладу Фінляндію. Я нещодавно там був з офіційним візитом. І керівник податкової Фінляндії нам презентував свої соцопитування, які проводяться незалежними експертами, де більше 90% людей, громадян Фінляндії, вважають податки своїм почесним обов’язком.

Я і центральний апарат фіскальної служби України в цілому налаштовані на абсолютну електронізацію будь-яких сервісів, які фактично унеможливлять використовувати якісь заходи впливу. Неодноразово ми вже доводили, що електронні сервіси, де суб’єкт господарювання фактично уникає будь-якого безпосереднього контакту з посадовою особою ДФСУ, є запорукою того, що найближчим часом вирівняється ситуація. Оскільки і зараз, використовуючи електронний кабінет платника податків, суб’єкти наші господарювання можуть в режимі онлайн, отримувати значну кількість всіх послуг, які надає ДФСУ.

Якщо говорити про фізичних осіб, то сьогодні є можливість сплачувати відповідні податки, подавати звітність, отримувати будь-які консультації. Тобто фактично не зустрічатися з посадовою особою Державної фіскальної служби. Стимулювання ситуації в такому напрямку і буде запорукою успіху. І це довели розвинуті європейські країни.

Нещодавно ми запровадили на митниці оформлення митних декларацій за принципом "єдиного вікна". Це сьогодні дозволяє нам абсолютно в режимі онлайн надавати пакет документів. І немає необхідності підприємцю або ж представнику безпосередньо звертатися до кожного контролюючого органу, до суміжних служб, які представлені як в пункті пропуску, так і на внутрішніх митницях. Це все відбувається в режимі онлайн і діє по принципу мовчазної згоди – у випадку, якщо хтось несвоєчасно виконує свої функції".

Про заробітні плати в ДФСУ

"Буквально ще рік тому заробітна плата як на митниці, так і в податковій, була абсолютно неконкурентоспроможною. І я буквально рік тому стикнувся з такою проблемою, що в мене був надзвичайно великий відтік кадрів. Це та категорія людей, які розуміли раніше, в який спосіб можна було жити, отримуючи доходи в різний спосіб, розуміючи, що у нас вектор на електронізацію на переведення всіх послуг в режим онлайн.

Багато людей – а це було до 10 людей щоденно – звільнялися зі служби, оскільки рівень заробітної плати на той час був абсолютно неконкурентоспроможним. Вижити на ті кошти було надзвичайно проблематично. Крім того, не було фактично жодного фінансування на протязі багатьох років, навіть на канцелярію, на конверти, на все те необхідне, без чого не може фактично будь-який центральний орган виконавчої влади.

Що нам вдалося зробити? З середини 2017 року ми збільшили заробітну плату в митному напрямку. Оскільки був механізм: 10% від перевиконання ми могли залучати до заробітної плати. З урахуванням бюджету, який прийнятий був відповідно до кошторису видатків, Державна фіскальна служба суттєво у 2018 році збільшила рівень заробітної плати. І сьогодні він і в регіонах, і в місті Києві є абсолютно конкурентоспроможним. Якщо говорити про центральний апарат, сьогодні заробітна плата сягає приблизно 20 тисяч гривень.

Ми буквально декілька місяців як призупинили відтік кадрів. Тож, як правило, звільнялися кадри достатньо професійні і кваліфіковані, які абсолютно не погоджувалися з такими умовами плати. Сьогодні ми вперше фактично отримали фінансування для забезпечення всіх поточних витрат. Крім того, збільшили формат заробітної плати. І сьогодні ми спостерігаємо стабілізацію процесів".

Про механізми протидії контрабанді

– Є можливість подолати контрабанду?

"Я думаю, що в теорії все ж таки це можливо. Але я не знаю жодної країни світу, яка могла б викорінити контрабанду як явище, тобто подолати її на сто відсотків. Навіть найрозвинутіші країни, де митні органи мають надзвичайно великий рейтинг, ніхто сьогодні не береться говорити, що вони побороли контрабанду як явище.

Але з чого розпочинали ці розвинуті країни, і з що сьогодні робить і сприяє Державна фіскальна служба України? Насамперед, на моє глибоке переконання, без відповідальності побороти контрабанду як явище фактично неможливо. Я, будучи нещодавно з офіційним візитом в одній з країн Скандинавії, спілкувався з керівником митниці. Що він мені сказав? Як би ви не боролися з контрабандою, застосовуючи силові методи, як би ви не перекривали кордон, як би ви не забезпечували всім необхідним митний напрямок, поки у вас не буде відповідальності за контрабанду і порушення митних правил, ви ніколи з цим не справитесь.

Що сьогодні має України? Сьогодні відповідальність в Україні за контрабанду – адміністративна.Але є певні зрушення в цьому напрямку. На останній зустрічі, яку проводив президент України і прем’єр-міністр з бізнесом, сам бізнес вже ініціює питання кримінальної відповідальності за таке явище, як контрабанда. Я переконаний, що саме з цього треба розпочинати. Без відповідальності це явище побороти або навіть його мінімізувати фактично неможливо. У нас є абсолютно зрозуміла модель, на сьогодні підготовлена. І у разі прийняття змін законодавства на предмет криміналізації статті Митного кодексу за контрабанду та порушення митних правил, я переконаний, ситуація абсолютно зміниться. Це перший аспект, який надзвичайно важливий.

Другий. Забезпечення нашої митниці всіма необхідними технічними засобами митного контролю, для того щоб людський фактор мінімізувати взагалі. Сьогодні багато розвинутих країн світу дійшли до розуміння "електронна митниця", де посадову особу в пункті пропуску ти фактично не бачиш. У нас сьогодні розроблена відповідна модель. Більше того, ми вперше під розбудовану модель отримали фінансування. І сьогодні у нас є декілька пріоритетів, за допомогою яких ми суттєво зменшимо рівень проникнення контрабанди на митну територію України.

Насамперед це встановлення скануючих систем безпосередньо в пунктах пропусках на державному кордоні України. Наступне – забезпечення системами фото- і відеофіксації в пунктах пропуску. Ми вже сьогодні ряд пунктів пропуску абсолютно реконструювали, ми модернізували системи фото- і відеоспостереження з виведенням їх в центральний апарат, в департамент так званого таргетного центру, де людина в режимі онлайн відслідковує і може оперативно впливати через відеозв’язок на безпосередньо співробітників, які знаходяться в пункті пропуску.

Третій пункт.Використання так званих GPS-замків – коли на електронній карті України відслідковується, як транспортний засіб з відповідним GPS-замком рухається по митній території: де він зупиняється, де він збавляє швидкість, чи він заїжджає десь не по встановленому маршруту. І так далі.

Питання номер чотири. Встановлення в пунктах пропуску вагових комплексів. До речі, ми в грудні минулого року закупили таких 11 стаціонарних вагових комплексів. І до квітня місяця ми завершуємо їх обладнання і встановлення в пунктах пропуску. Це також додатковий механізм. Оскільки, зваживши транспортний засіб в пункті пропуску і в митниці призначення, ми можемо визначити, чи були якісь підміни товару або чи відбувалося щось з цим вантажем, чи ні.

От основних чотири пріоритетних напрямки. А з використанням принципу "єдиного вікна", я переконаний, за цим і буде майбутнє. Оскільки ця модель сьогодні функціонує у всіх розвинутих країнах".

– Ви можете сказати, скільки Україна втрачає через дірки в митниці, через контрабанду?

"Наприкінці 2016 року, коли приймався закон про бюджет на 2017 рік, я отримав доручення від прем’єр-міністра України. Я пам’ятаю, тоді була велика дискусія, сиділи експерти, які давали свої прогнози, що в тіні в митній системі України знаходиться десь близько 50 мільярдів гривень в рік. І прем’єр тоді мені поставив доручення: по результатам 2017 року маєш дати мінімум 50 мільярдів до факту 2016 року. Надзвичайно були амбітні ідеї. Так от, завершили ми 2017 рік з додатковими надходженнями до 2016 року в сумі 71 мільярд гривень.

Ми багато речей призупинили, надзвичайно велику кількість потужних контрабандистів. Буквально декілька місяців тому у нас було надзвичайно велике затримання за участю нашого департаменту по боротьбі з контрабандою та порушенням митних правил, куди долучилися і співробітники НАБУ, коли одного із самих відомих контрабандистів фактично на дачі хабара у 800 тисяч доларів детективу НАБУ було заарештовано. На рахунках цих суб’єктів, які представляли його інтереси, заарештовано було близько півмільярда гривень. І таких речей можна називати багато у 2017 році. І саме вивід з тіні багатьох контрабандних потоків дозволив нам виконати, забезпечивши додатково 71 мільярд гривень до державного бюджету.

Але я абсолютно усвідомлюю, що це не край, і ще в тіні знаходиться достатньо потужний ресурс, над яким необхідно працювати. А боротися з цим можна виключно такими методами, які я вам сказав: забезпечення сучасними та ефективними технічними засобами митного контролю і переведення все в режим онлайн".

Україна стала учасником глобальної системи контролю за контейнерними перевезеннями

"Це не якесь чергове приєднання України до чогось. Ми до цього йшли свідомо три останніх роки. По-перше, Україну долучили до міжнародної спільноти і, підключивши, дали можливість використовувати інформаційний ресурс глобальної системи контролю за контейнерними перевезеннями. Сьогодні цю програму супроводжує управління по боротьбі з наркотиками і злочинністю ООН, Всесвітня митна організація. І донором цього проекту виступив уряд Канади та безпосередньо супроводжується посольством Канади в Україні.

Україна стала 49-м учасником, який доєднався до глобальної системи контролю за контейнерними перевезеннями. Це дає можливість Україні сьогодні отримувати інформаційний ресурс з метою того, щоб спрацьовувати на упередження. Це ризик-орієнтована система. Наші співробітники пройшли відповідне навчання разом з прикордонною службою. І сьогодні у нас вже діє дві групи припортового контролю в зоні діяльності Одеської митниці і в зоні діяльності аеропорту "Бориспіль".

Сьогодні нам це дає надзвичайно великий ресурс: отримавши інформацію по переміщенню будь-якого контейнера, можна відслідкувати його в любій точці світу. До речі, на минулому тижні на асамблеї ООН відносно боротьби з наркотиками я був присутній. Запросили нас. Це дає нам можливість, в першу чергу, використовувати цей інформаційний ресурс. А, по-друге, міжнародна спільнота бачить наше прагнення до приєднання саме до цієї боротьби. Нас абсолютно по-іншому сприймають, нас запрошують на поважні міжнародні заходи, де раніше цього не було. І ми сьогодні в абсолютному конекті з нашими колегами з інших країн, де ми отримуємо інформаційний ресурс, інформацію завчасно, без якої фактично будь-яка боротьба просто неможлива".

 

https://prm.ua/kriminalna-vidpovidalnist-ta-gps-zamki-kerivnik-dfs-rozpoviv-pryamomu-retsept-peremogi-nad-kontrabandoyu/