Авторизація
Невірна адреса, або пароль
Email:
Пароль:

Якщо Ви бажаєте отримувати новини на email і т.д. - Зареєструйтеся

Про Службу

Законодавство

Фізичним особам

Юридичним особам

Самозайнятим особам

Ведення митної статистики

Опитування
Чи вважаєте Ви, що набори даних у формі відкритих даних є більш зручним способом отримання інформації чим надсилання письмових запитів?

Сергій Білан: Ми бачимо, як змінилися схеми з отримання готівкових коштів

18.10.2018

Журнал «Вісник. Рейтинг», 13.10.2018


В інтерв’ю «Вісник. Рейтинг» перший заступник голови ДФС Сергій Білан розповів про найбільш поширені схеми ухилення від сплати податків, результати розслідування кримінальних проваджень та пріоритети у роботі податкової міліції.

Сергію Васильовичу, Уряд постійно наголошує на тому, що на бізнес не можна тиснути силовими методами. Проте залишилося чимало сфер економіки, в яких відбуваються певні криміногенні процеси. Чи змінилися за останні роки підходи й інструменти, які використовує податкова міліція для виявлення тіньових схем?

Хочу підкреслити: податкова міліція не є інструментом для залякування бізнесу, хоч у суспільстві такий міф підтримується. У нас, звичайно, є спецпідрозділ, який забезпечує фізичний захист, але його використовують тільки у виняткових випадках. Ми маємо вдосталь інших дієвих інструментів, що дають змогу працювати без силового тиску.

Ми постійно проводимо аналіз сучасних способів та методів здійснення податкових злочинів і відповідно змі­нюємо акценти в роботі податкової міліції. Податкова міліція вживає заходів з відпрацювання не окремих платників податків, а знешкодження глобальних схем ухилення від сплати податків. Зокрема, одним із основних інструментів для тінізації фінансових потоків, мінімізації податкових зобов’язань, ухилення від оподаткування, легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, є послуги транзитно-конвертаційних груп. Тому і боротьба з діяльністю конвертаційних центрів є одним із пріоритетних напрямів діяльності податкової міліції.

Ми бачимо, що схеми з отримання готівкових коштів змінилися. Якщо раніше конвертаційні центри отримували готівку здебільшого в одному банку, який спеціально займався переведенням коштів у готівку, то нині для цього використовують рахунки багатьох суб’єктів господарювання, відкриті у декількох банках, а готівку знімають невеликими сумами (до 150 тис. грн) не тільки через каси банків, а й через банкомати. Крім того, її отримують у суб’єктів господарювання, які займаються реалізацією торгово матеріальних цінностей (ТМЦ) за готівкові кошти без відображення в обліку підприємства. Все це ускладнює документування, але ми намагаємося враховувати реалії сьогодення й відповідно на них реагувати.

Торік ліквідовано 65 конвертаційних центрів. Обсяг проконвертованих коштів становив 13,5 млрд грн. За 9 місяців цього року ліквідовано 50 конвертаційних центрів. Обсяг проконвертованих коштів — 11,3 млрд грн.

Основним акцентом при проведенні заходів з документування протиправної діяльності «конвертів» є відшкодування завданих державі збитків.

Тобто підприємствам реального сектору економіки, які скористалися послугами таких центрів, також доводиться повертати державі кошти?

У 2017 році за результатами відпрацювання вигодонабувачів відшкодовано 470 млн грн, за 9 місяців 2018 року – вже 704 млн грн.

Крім того, в цьому році запроваджено практику накладення арешту на суми ПДВ у системі його електронного адміністрування (ліміту ПДВ) по підприємствах, що входять до складу транзитно конвертаційних груп. За результатами проведених заходів накладено арешт на суми ПДВ у системі електронного адміністрування ПДВ (ліміту ПДВ) обсягом 1,1 млрд грн.

«Податкова міліція вживає заходів з відпрацювання не окремих платників податків, а знешкодження глобальних схем ухилення від сплати податків»

В яких сферах бізнесу найбільше ухиляються від сплати податків?

У пріоритеті в податкової міліції — відпрацювання діяльності підприємств будівельної сфери, яка є досить криміногенною. Тільки за цей рік підрозділами податкової міліції зареєстровано 92 кримінальних провадження із сумою збитків понад 388 млн грн.

І хоч головним у роботі податкової міліції є наповнення державного бюджету України, не забуваємо і про забезпечення надходжень коштів до місцевих бюджетів. Завдяки заходам, вжитих податковою міліцією, місцеві бюджети додатково отримали понад 82 млн грн пайової участі (переказ коштів до відповідного бюджету перед прийняттям об’єкта будівництва в експлуатацію для створення і розвитку зазначеної інфраструктури). Іншою сферою економіки, якій приділяємо особливу увагу, є кредитно-фінансова сфера. Сподіваюся, всі розуміють обсяги операцій, які відбува­ються у банківській сфері, й важливість дотримання законодавства посадовими особами банків. Для прикладу: у межах розслідування кримінального провадження однією з банківських установ сплачено до бюджету понад 150 млн грн.

Також прискіпливо аналізуємо діяльність страхових компаній, задіяних у схемах з мінімізації податку на прибуток. На сьогодні відкрито 16 кримінальних проваджень, обсяги операцій за якими становили понад 3 млрд грн.

Якого рівня людей притягують до відповідальності?

Основним завданням слідчих підрозділів є розслідування й спрямування до суду кримінальних проваджень про злочини, вчинені у складі організованих груп і злочинних організацій. Зокрема, лише за 9 місяців цього року до суду спрямовано 29 таких проваджень.

До кримінальної відповідальності притягують як фізичних осіб (переважно за злочини, пов’язані із виготовленням фальсифікованих товарів підакцизної групи, реєстрацією і діяль­ністю фіктивних підприємств), так і службових осіб суб’єктів господарювання у зв’язку із вчиненням ними злочинів, пов’язаних, зокрема, з умисною несплатою податків, розкраданням бюджетних коштів, підробкою документів тощо.

Крім того, у матеріалах кримінальних проваджень, які розслідують слідчі підрозділи фінансових розслідувань, є факти притягнення до кримінальної відповідальності державних службовців. Наприклад, у межах одного з проваджень, що нині розслідуються, повідомлено про підозру колишньому керівнику центрального органу виконавчої влади України, що виконував свої обов’язки у 2011–2014 роках.

Хто цей екс-посадовець? Можете назвати прізвище?

Чинний КПК не дозволяє назвати його прізвище, посаду та деталі кримінального провадження до завершення слідства.

А може, не варто приховувати імена тих, хто завдає мільйонні збитки державі?

Я думаю, що будь-яке розслідування варто довести до кінця і лише потім оприлюднювати подробиці. Назвати людину злочинцем може лише суд.

 

Розмову вела Марія ДАНЮК 

https://rating.zone/my-bachymo-iak-zminylysia-skhemy-z-otrymannia-hotivkovykh-koshtiv/